Storno letenek - voucher místo peněz?

Evropská komise dne 18.3. zveřejnila nové pokyny, které mají zajistit, aby byla práva cestujících během koronavirové krize uplatňována stejným způsobem v celé Evropské unii. Dle prohlášení doprovázejícího tyto pokyny je jejich účelem zajistit ochranu práv cestujících i ve chvíli, kdy vlády jednotlivých států přijímají opatření, jako jsou cestovní omezení a hraniční kontroly.

Komisařka pro dopravu Adina Vălean uvedla, že „v případě zrušení letu musí letecký dopravce cestujícím vrátit náklady za letenku nebo letenku zdarma změnit. Pokud se cestující rozhodne svou cestu zrušit sám, refundace se může řídit podmínkami tarifu letenky a aerolinky v tomto případě mohou nabízet jako kompenzaci vouchery na další použití (nebo např. změnu zdarma na pozdější termín).“

To znamená, že v případě zrušení letu by vždy mělo záviset pouze cestujícím, zda bude požadovat vrácení plné ceny letenky, nebo přistoupí na změnu termínu či jiné řešení. Současná situace je však naprosto mimořádná, a cestující proto nemůže uplatnit některé další nároky, jako je například nárok na kompenzaci v případě zrušení letu méně než 14 dní před plánovaným odletem dle nařízení EU 241/2004. Ostatní povinnosti aerolinky podle tohoto nařízení však mají zůstat nedotčeny.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) reagovalo se zděšením. Nové pokyny označilo za “zklamání a nenápomocné, protože jsou v zásadním rozporu s požadavky aerolinek na dočasné zjednodušení a zmírnění jejich povinností.“

Aerolinky v minulých dnech požadovaly potvrzení svého závěru, že v případě zrušení letu kvůli onemocnění Covid-19 nemusí cestujícím platit kompenzaci, nevznikají jim ani další související povinnosti postarat se o cestující (poskytnout jim stravu, ubytování apod.) a dále, že jsou oprávněny vrátit cestujícím cenu letenky pouze ve formě voucheru na letenky. Připomínaly, že k rušení letů dochází z důvodů mimo kontrolu aerolinek, zejména v důsledku omezení ze strany vlád a z důvodu extrémně nízké poptávky způsobené koronavirem. Během kritického období pro celé letectví se však aerolinky ze strany Evropské komise téměř žádných ústupků nedočkaly.

Podle IATA tak může docházet k absurdním situacím, kdy jsou aerolinky povinny postarat se o cestující v neomezené míře a po celou dobu, kdy někde uvíznou z důvodu zrušeného letu. Mají za to, že Evropská komise zásadně podceňuje vážnost krize, ve které se nyní aerolinky v Evropě nacházejí. Ty nyní čelí kritickému nedostatku hotovosti, a namísto peněz tak mohou nabídnout pouze vouchery. Podle Rafaela Schvartzmana, viceprezidenta IATA pro Evropu, by Evropská komise měla toto kompromisní řešení přijmout a pomoci tak aerolinkám v této mimořádné situaci.

Aerolinky i přes výše uvedené pokyny nabízejí klientům stále častěji pouze vouchery, a proto očekáváme, že tato diskuze ještě zdaleka nekončí. :slight_smile:

Jak to vidíte vy? Měly by aerolinky v případě zrušeného letu vracet peníze, nebo jsou pro vás vouchery přijatelné řešení? :grinning:

Leteckou společnost nezajímá finanční situace obyčejných lidí, kdy takřka u nikoho není bez problémů, tak nevím, proč by obyčejného cestujícího měla zajímat finanční situace letecké společnosti. Navíc voucher s roční platností je s největší pravděpodobností naprosto bezcenný.

Přidávám odkaz na tiskovou zprávu v AJ (předpokládám, že většina lidí bude aerolinkám argumentovat v angličtině :slight_smile: ) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_485
Jinak naprosto souhlasím s tím, že většina aerolinek se snaží vyhnout se povinnosti refundace vydáním voucheru s roční platností - jak správně říká David, nevíme, co bude na podzim ani příští jaro, takže za mě je takový voucher fakt k ničemu. Přičemž zcela překvapivě Ryan ani Lauda s refundací problém v zásadě nemají, zato některé aerolinie, které jsem měla za solidní (osobní zkušenost se SAS, TAP) se kroutí jak žížala a o vrácení peněz nechtějí ani slyšet.
Každopádně ping pong se zákaznickým servisem pokračuje a pevně doufám, že se trpělivost vyplatí…

Můj názor je takový, že by to mělo být v kompetenci cestujícího. Je sice smutné, že letecké společnosti trpí, ale problém vidím v tom, že cestující zaplatil za službu, která se neuskutečnila. Proč by měli lidé platit za to, že letecká společnost utratila peníze, které dostala od lidí a přitom za ně neposkytla náležité plnění? Proto si myslím, že zde může fungovat princip solidarity. Nechal bych na cestujících, aby si zvolili, zda přijmout voucher nebo dostat své peníze zpět. Pokud někdo cestuje se svou leteckou společností pravidelně, určitě mu nebude vadit přijmout voucher. Zde by mohla letecká společnost lidi motivovat k přijmutí voucheru. Například tím, že by voucher měl třeba o 10-15% vyšší hodnotu než peníze při nákupu nového letu. Je ale podle mne nepřípustné, aby leteckým společnostem bylo dovoleno poskytovat pouze vouchery. Jedná se vlastně o bezplatný úvěr od lidí.
Příjemný den
Pepa